Main Sponsor for Muzikal Gamat Season 2 @ MaTiC

SPECIAL TICKETS OFFER BY HEALWELL PHARMACEUTICALS SDN BHD

Great News! Courtesy of Healwell Pharmaceuticals Sdn Bhd, we are offering tickets for Muzikal Gamat2 at the price RM35 for shows on 14, 15, 16, 17, 18 & 21 March 2010, 8.30pm.
You may purchase your tickets at House of Healin, Giant Kelana Jaya.
This package is inclusive of program book, supper & meet the artists session.
Hurry! Only 100 tickets are available each nite.
Contact: 017-378 5333 (Hazri), 016-660 4025

Tuesday, July 7, 2009

Gamat @ Utusan Malaysia










Oleh SY MUSSADDAD MAHDI
ZAIFRI Husin bukanlah satu nama yang asing dalam dunia teater di Malaysia. Malah tidak keterlaluan jika dianggap dia merupakan antara pengarah teater prolifik di Malaysia pada masa ini.Berilah apa sahaja teater kepada Zaifri, dia pasti melunaskan dengan baik. Itulah keistimewaan Zaifri yang baru mengarahkan teater Mana Setangginya di Istana Budaya baru-baru ini.
Biarpun naskhah Mana Setangginya berat, Zaifri tidak pernah menyerah kalah dan sentiasa memberikan yang terbaik dan komitmen yang tinggi kepada penonton yang hadir.Nampaknya Zaifri tidak menang tangan. Selesai sahaja teater Mana Setangginya, kini dia sudah bersedia dengan teater Gamat yang akan menemui penonton pada bulan Oktober nanti.Sudah pasti sebagai pengarah dan penulis skrip, Zaifri amat teruja dengan teater ini memandangkan ia merupakan teater kanak-kanak yang begitu digemarinya.Menurut Zaifri, walaupun masih lama untuk menemui penonton, pelbagai cabaran yang dihadapinya ketika ini apabila melibatkan pelakon.
"Gamat adalah teater yang berlatar dasar laut. Sudah pasti banyak perkara yang perlu diteliti bagi memperlihatkan suasana yang sebenar di dasar laut."Kita telah sedang mencari pelakon-pelakon tambahan untuk watak-watak haiwan yang ada di dalam laut. Inilah cabaran yang besar sebenarnya bagi saya selaku pengarah."Kita juga mencari pelakon yang benar-benar boleh menari dan menyanyi dengan baik di samping boleh menggayakan watak hidupan laut dengan baik," jelas Zaifri lagi.Teater Gamat yang dianggarkan menelan belanja RM1 juta turut menampilkan nama-nama besar tanah air seperti Safura Yaakob, Natasha Hudson dan Avaa Vanja di samping pelakon kanak-kanak.
Akui Zaifri, dia tidak kisah untuk mengarahkan apa jenis teater sekalipun tetapi minatnya terhadap teater kanak-kanak begitu tebal sekali.Zaifri pernah mengarahkan teater kanak-kanak Bawang Putih Bawang Merah, Taman Baginda, Belalang Kunyit dan Ali Baba sehinggalah memenangi Persembahan Terbaik Muzikal Kanak-Kanak 2007 di India.
Walaupun kebanyakan teater yang sudahpun diarahkan sebelum ini di pentas yang lebih kecil, Zaifri tidak mahu itu dijadikan alasan apabila teater ini dipentaskan di Istana Budaya nanti.Selain itu cabaran paling besar sudah pasti melibatkan kostum dan set memandangkan teater ini yang berlatar belakangkan dalam laut.Untuk itu pelbagai persiapan yang sedang dilaksanakan walaupun masa yang ada masih panjang. Bagi Zaifri sendiri, dia mengharapkan penonton akan turut sama menyaksikan pementasan Gamat nanti dan berpuas hati dengan hasil kerjanya itu

No comments: