Main Sponsor for Muzikal Gamat Season 2 @ MaTiC

SPECIAL TICKETS OFFER BY HEALWELL PHARMACEUTICALS SDN BHD

Great News! Courtesy of Healwell Pharmaceuticals Sdn Bhd, we are offering tickets for Muzikal Gamat2 at the price RM35 for shows on 14, 15, 16, 17, 18 & 21 March 2010, 8.30pm.
You may purchase your tickets at House of Healin, Giant Kelana Jaya.
This package is inclusive of program book, supper & meet the artists session.
Hurry! Only 100 tickets are available each nite.
Contact: 017-378 5333 (Hazri), 016-660 4025

Tuesday, September 1, 2009

Gamat @ Utusan (31/9/09)




31/8/09: Kerajaan bantu pentaskan Gamat
Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my


PARA pelakon Muzikal Gamat yang kebanyakannya terdiri daripada kanak-kanak begitu ceria dan bersemangat biarpun teater itu belum dipentaskan lagi di panggung tersebut.
ANTARA masalah yang sering dihadapi oleh para penerbit dan pengarah teater di negara ini ialah kekurangan bajet atau ketiadaan penaja bagi mementaskan teater mereka.
Teater Muzikal Gamat anjuran Ctra Production misalnya, turut tidak terkecuali menghadapi masalah bagi mementaskan teater itu di Panggung Sari, Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur, pada 4 hingga 8 Oktober ini pukul 8.30 malam.
Sementara 11 hingga 12 Oktober ini pukul 8.30 malam, manakala 9 hingga 10 Oktober ini pula tiada pementasan.
Bagaimanapun, Muzikal Gamat bernasib baik kerana Kementerian Kesihatan berusaha membantu meringankan beban dengan cara menghulurkan dana bagi menjayakan pementasan tersebut.
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, kementeriannya menerusi Lembaga Promosi Kesihatan Malaysia (LPKM) kini sedang menimbang bantuan yang akan diberikan untuk pementasan itu kelak.
"LPKM yang terletak di bawah Kementerian Kesihatan ditubuhkan bagi mempromosikan gaya hidup sihat di kalangan masyarakat negara ini. Kita akan bantu teater ini dengan cara memberikan dana yang diputuskan oleh sebuah jawatankuasa penilaian.
"Bantuan itu akan diberikan dalam bentuk geran dan ia bergantung kepada jenis program yang akan dilaksanakan. Ia sedang diperincikan. Permohonan untuk mendapatkan dana itu sudahpun diserahkan kepada kami.
"Mesyuarat akan diadakan pada minggu depan (minggu ini) dan keputusan itu akan diperincikan oleh ahli-ahli jawatankuasa tersebut," katanya pada majlis pelancaran Muzikal Gamat di IB, baru-baru ini.
Difahamkan Muzikal Gamat layak memohon dana daripada LPKM kerana mesej teater berkenaan mengenai kesedaran penjagaan kesihatan dan pemuliharaan alam sekitar yang semakin tercemar sejak kebelakangan ini.
Kesediaan Kementerian Kesihatan membantu mengyumbangkan dana bagi mementaskan Muzikal Gamat amat melegakan penerbitnya, Siti Rohayah Attan yang sebelum ini sukar mendapatkan penaja untuk pementasan tersebut.
"Sejak setahun yang lalu, kami telah pun berjumpa dengan banyak penaja tetapi hasilnya amat mengecewakan. Kini kami hanya berharap kepada simpati Kementerian Kesihatan. Selain bersifat hiburan teater muzikal ini juga membawa kempen kesihatan.
"Ia merupakan program dua dalam satu. Selain pementasan teater muzikal kami juga akan mengadakan program lain seperti kempen menderma darah sewaktu pementasan itu diadakan kelak," ujarnya yang juga mewakili Persatuan Penulis Wanita Malaysia (PPWM).
Kerjasama
Selain PPWM, Muzikal Gamat juga mendapat kerjasama daripada Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara, Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) dan De' Media & Event Entertainment.
Muzikal Gamat yang akan diarahkan oleh Zaifri Husin itu merupakan naskhah hasil cetusan idea dan kolaborasi para pelajar teater tahun dua Aswara 2006. Naskhah yang sama pernah dipentaskan di akademi itu pada 2008.
Menurut Zaifri, Muzikal Gamat dipentaskan semula selepas Siti Rohayah hadir menonton teater itu di Aswara pada tahun lalu dan menyatakan minat untuk mementaskannya di Panggung Sari, IB.
"Muzikal Gamat masih relevan untuk dipentaskan semula kerana ia banyak memaparkan tentang kesepakatan dalam kehidupan laut yang menjadi simbolik dalam menjaga kesihatan.
"Sebagai contohnya, dalam teater muzikal ini kami akan paparkan watak Sotong yang membasuh tangan sebelum makan dan tidak boleh merokok dalam laut. Ia secara tidak langsung mendidik para penonton supaya jangan membuat pencemaran," katanya penuh makna.
Difahamkan seramai 80 pelakon berusia dari tiga tahun hingga 40-an akan berganding bahu mementaskan Muzikal Gamat yang mengenakan tiket berharga RM30, RM50, RM80, RM100 dan RM150.
Sebarang pertanyaan bagi menyaksikan teater muzikal yang diadun muziknya oleh komposer Hafiz Askiak ini sila layari laman sesawang www.muzikalgamat.blogspot.com, atau hubungi 03-6186 6592

No comments: