Main Sponsor for Muzikal Gamat Season 2 @ MaTiC

SPECIAL TICKETS OFFER BY HEALWELL PHARMACEUTICALS SDN BHD

Great News! Courtesy of Healwell Pharmaceuticals Sdn Bhd, we are offering tickets for Muzikal Gamat2 at the price RM35 for shows on 14, 15, 16, 17, 18 & 21 March 2010, 8.30pm.
You may purchase your tickets at House of Healin, Giant Kelana Jaya.
This package is inclusive of program book, supper & meet the artists session.
Hurry! Only 100 tickets are available each nite.
Contact: 017-378 5333 (Hazri), 016-660 4025

Wednesday, September 30, 2009

Amy Mastura & Adalia dalam Gamat (1/10/09)



1/10/09: Amy Mastura & Adalia Dalam Gamat
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1001&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm

Amy Mastura dan anaknya, Adalia dalam Muzikal Gamat

SEMBILAN tahun lalu, penyanyi, pelakon serta pengacara ini mula berkecimpung di pentas teater dengan membintangi muzikal kanak-kanak Siti Di Alam Fantasi.
Tatkala itu, biarpun masih baru, ramai yang memuji lakonannya serta dilihat cukup serasi dengan teater yang menampilkan ramai pelakon kanak-kanak.
Bertahun berlalu, namun, kelibatnya di gelanggang teater bagaikan bernoktah apabila tidak muncul dalam mana-mana pementasan teater yang lain.
Keadaan itu mencetuskan pelbagai tanda tanya dan tidak kurang ada yang membuat dakwaan bahawa empunya diri bernama Amy Mastura ini tidak serasi dengan jiwa teater.
Menafikan segala apa yang dilontarkan, Amy bagaimanapun mempunyai alasan tersendiri mengapa dia membuat keputusan menyepi dari pentas teater.
Bukannya tidak menerima apa-apa tawaran, sebaliknya, masa membataskan pergerakan ibu kepada Adriana, 8, dan Adalia, 4, ini.
"Alhamdulillah ada banyak tawaran lain yang bukan sahaja daripada penggiat teater kanak-kanak.
''Sayang sekali, masa tidak mengizinkan,'' katanya ketika ditemui pada sesi latihan teater muzikal Gamat di Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Teater muzikal Gamat merupakan pembabitan kedua Amy di gelanggang teater selepas Siti Di Alam Fantasi.
Memegang peranan selaku Ibu Gamat, menariknya, Amy tidak berlakon sendirian. Sebaliknya, kali ini dia akan berganding bahu dengan anak keduanya, Adalia yang turut menemaninya melakonkan watak Landak Laut.
Menurut Amy, penerimaannya untuk terlibat dalam Gamat ialah selepas melihat jadual nyanyian, lakonan dan tugas sebagai pengacara program Apa-Apa Aje di TV3 ada kelapangan.
''Ada masa terluang dan kebetulan memang saya sukakan teater kanak-kanak.
''Saya suka kepada teater yang berwarna-warni, dongeng dan angan-angan. Bukan menolak teater-teater lain tetapi kadang-kala, seperti yang saya katakan, masa tidak mengizinkan,'' jelasnya yang baru sahaja selesai menjalani penggambaran drama Suratan Takdir.
Teater muzikal Gamat menampilkan Siti Rohayah Attan selaku penerbit manakala Zaifri Husin pula memegang teeraju sebagai pengarah.
Teater ini akan dipentaskan di Panggung Sari, IB bermula 4 hingga 12 Oktober ini.
Pementasan terbitan CTRA Production ini turut mendapat kerjasama Persatuan Penulis Wanita Malaysia, IB, Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara, Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Kementerian Kesihatan Malaysia serta De'Media & Event Entertainment.
Ujar Amy, watak Ibu Gamat pada awalnya dipegang oleh Safura Ya'cob tetapi atas alasan tertentu, watak tersebut telah diberikan kepadanya.
''Sudah rezeki saya. Latihan pun sudah dimulakan awal Ramadan lagi. Ibu Gamat merupakan hidupan laut yang mempunyai kebolehan mengubat penyakit hidupan yang lain.
''Suatu hari, anaknya hilang dan daripada situlah bermulanya pengembaraan Ibu Gamat mencari anaknya,'' katanya berkongsi cerita mengenai karakter yang dipegangnya dalam teater Gamat.
Mengenai kemampuannya menjiwai lakonan selepas sembilan tahun meninggalkan pentas teater, Amy dalam nada positif berkata: ''Saya akan cuba melakukan sebaiknya.''



Impian yang tidak tercapai
Mengenali Amy, pasti ramai yang bersetuju bahawa artis ini merupakan artis yang bersih daripada gosip.
''Sudah memang tidak ada perkara yang hendak digosipkan pasal saya. Saya sendiri tak pandai nak mereka-reka gosip. Syukurlah.
''Gerun juga bila tengok ramai artis kena gosip. Kalau kena pada saya, mungkin saya pun tidak pandai untuk mengawalnya,'' kata Amy.
Dalam pada itu, Amy yang juga seorang pelakon berkata, ada satu impiannya yang tidak tercapai sepanjang bertahun-tahun bergelar anak seni.
''Dahulu, saya menyimpan cita-cita dan teringin hendak berlakon di bawah arahan Allahyarham Yasmin Ahmad.
''Tetapi, sehingga ke akhir hayatnya, saya tidak pernah dapat peluang itu. Saya adalah artis yang suka mencuba pelbagai bidang dan bukan hanya menyanyi sahaja,'' luah Amy mengenai impiannya yang tidak tidak kesampaian.

No comments: